Sejarah Singkat NBA

Hasil gambar untuk sejarah Nba
NBA dibentuk pada tahun 1949, ketika Basketball Association of America bergabung dengan National Basketball League. Pada awalnya ada tujuh belas pasukan, namun pada tahun 1950 mereka dikonsolidasikan ke dalam 11 pasukan, dan 1954 hanya ada lapan pasukan.
Tujuan mereka adalah untuk memiliki setiap pasukan di arena bermain di sebuah bandar besar Amerika. Mereka berjaya dengan pasukan di Los Angeles, Boston, dan Washington DC
Tahun 50-an, Lakers memenangi 5 kejuaraan, menjadi dinasti pertama kumpulan. Tapi di akhir 50-an melalui 60an, Bill Russell dan Boston Celtics memenangi 11 kejuaraan dalam 13 tahun, yang paling oleh pemain perseorangan.
Ketika kumpulan mula berkembang, NBA mula menjadi organisasi terkenal di rumah tangga di Amerika. Namun pada tahun 1967, American Basketball Association dibentuk, mencipta saingan di pasaran.
Namun, pada tahun 1976 NBA diserap empat daripada pasukan American Basketball Association dan American Basketball Association dibubarkan. NBA menjadi pembekal tunggal untuk bermain basket nasional.
Pada 1980-an, kumpulan menjadi sangat kompetitif. Larry Bird dan Celtics terus-menerus berjuang menentang Magic Johnson dan Los Angeles Lakers untuk tajuk terbaik di NBA.
Pada tahun 1984, Michael Jordan tiba di kumpulan dan bergabung dengan persaingan. Dengan begitu banyak persaingan, National Basketball Association mendapatkan pengikut baru banyak orang yang menyukai intensitas permainan.
Michael Jordan dan Bulls memenangi 6 kejuaraan di 8 tahun di tahun sembilan puluhan. Mereka tampak tak terbendung, dan satu-satunya alasan beruntun yang berakhir kerana Jordan pensiun setelah musim 1998.
Setelah kerajaan Bulls ‘selesai, Los Angeles Lakers dan San Antonio Spurs mendominasi kumpulan selama 12 tahun ke depan. Lakers memenangi kejohanan tahun 2000,, 2001, 2002, 2009, dan 2010, sedangkan Spurs menang pada tahun 1999, 2003, 2005, dan 2007.
Permainan telah berubah banyak sejak kumpulan itu terbentuk lebih dari 60 tahun yang lalu. Ada banyak peraturan yang telah membentuk permainan menjadi seperti sekarang ini.
Salah satu penambahan terbesar NBA adalah tembakan jam moden. Jam ini memberikan pasukan hanya 24 saat untuk memiliki masing-masing.
Ini tembakan jam mempercepatkan permainan, membuat mereka yang bergerak sangat cepat dan menegangkan. Ini adalah salah satu alasan bahawa orang-orang suka menonton basket begitu banyak.
Ada juga sekarang 30 pasukan di NBA. Pasukan-pasukan ini kadang-kadang pindah ke sebuah kota baru, tetapi pada umumnya mereka tinggal di tempat mereka sehingga mereka dapat membina pangkalan peminat yang besar dan berdedikasi.
Walaupun basket telah berubah banyak, premis dasar yang sama. Pasukan pertempuran untuk memenangi permainan dan membuat ke playoffs, dan begitu mereka tiba di sana mereka bermain melawan yang terbaik dari yang terbaik dan cuba untuk membuktikan bahawa mereka juara.
National Basketball Association memiliki begitu banyak aspek yang tidak mungkin untuk menutup semuanya dengan cepat. Ada banyak buku dan artikel yang ditulis pada subjek, dan orang-orang yang tertarik dapat mengetahui semua maklumat yang mereka perlukan.
Dan NBA bukan hanya untuk peminat sukan. Hal ini juga salah satu usaha perniagaan yang terbesar dan paling berjaya di negeri ini, dan orang pasti bisa belajar banyak dengan belajar dan belajar tentang sisi perniagaan industri.
Banyak wang mengalir melalui NBA, dari hal-hal seperti penjualan tiket, iklan, merchandise pasukan, dan perkhidmatan perniagaan yang lain. Tanpa pekerjaan yang disediakan oleh hal-hal ini, ekonomi kemungkinan akan sangat berbeza.
Semua hal dipertimbangkan, National Basketball Association telah menjadi sebahagian integral dari Amerika Syarikat dan budaya kita. Hal ini baik yang menyenangkan dan hobi menarik dan penyumbang besar terhadap ekonomi kita.



Sumber : https://araday.wordpress.com/sejarah-singkat-nba/

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Bukan Kaleng-kaleng apalagi blek krupuk, Starting Line-up NBA 2018/2019

Posisi Pemain Basket

Crossover and Ankle Breaker